27 listopada 2021 Waleriana, Wirgiliusza, Maksyma
Reklama Heops

Witamina D od pierwszych dni życia - co warto wiedzieć i jak dawkować?

dodał Dwa tygodnie temu, 2021-11-12
Witamina D od pierwszych dni życia - co warto wiedzieć i jak dawkować?

Witamina D jest inaczej zwana słoneczną witaminą, bo wystarczy już kilka minut ekspozycji na promienie słoneczne dziennie, aby uniknąć jej niedoborów. Co jednak zrobić w okresie jesienno-zimowym? Oczywiście można wyjechać na egzotyczne wakacje, ale jest też dużo bardziej budżetowy sposób. To suplementacja witaminy D. Dlaczego witaminą D jest taka ważna? Czy można ją przedawkować? Jakie są jej naturalne źródła? Na te inne pytania odpowiedzi znajdziesz poniżej.

Witamina D - na co pomaga?

Na witaminę D składa się grupa steroidowych związków chemicznych, dopuszczalnych w tłuszczach. Najwięcej witaminy D trafia do naszego organizmu za pośrednictwem naszej własnej skóry. Pod wpływem promieni słonecznych UVB, dochodzi do tzw. syntezy skórnej. Jej ostatecznym i najważniejszym produktem jest kalcytriol. Jest to nic innego, jak aktywna forma witaminy D3. Co istotne, ma on wpływ nie tylko na układ kostny, ale występuje w większości komórek ludzkiego organizmu.

Witamina D ma niebagatelny wpływ na nasze zdrowie, a nawet życie:

- wspiera układ odpornościowy - przyspiesza leczenie stanów zapalnych;

- zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę;

- wykazuje działanie przeciwnowotworowe;

- reguluje pracę układu naczyniowego oraz pracę serca;

-zapobiega rozwojowi osteoporozy, ponieważ wzmacnia kości.

Witamina D wpływa także na nasz nastrój, co jest szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym, który sprzyja stanom depresyjnym.

Witamina D - objawy niedoboru

Zdecydowana większość Polaków cierpi na poważne niedobory witaminy D. Wynika to w dużej mierze z klimatu, w którym żyjemy. Promieniami słonecznymi możemy cieszyć się tylko przez kilka miesięcy w roku. Największe ich natężenie przypada zaś tylko na miesiące letnie. Niedobór witaminy D może prowadzić do rozwoju cukrzycy, chorób serca i naczyń krwionośnych, częstych infekcji, a w przypadku nowotworu, do rozwoju jego bardziej agresywnej formy.

Aby zapobiec niedoborom, warto sięgnąć po witaminę D z apteki wapteka.pl. Zakupy w aptece internetowej są szybkie i intuicyjne, zawsze można też skontaktować się z pracownikami za pośrednictwem telefonu lub wiadomości email.

Witamina D - naturalne źródła

Produkty bogate w witaminę D, to w szczególności:

  • morskie ryby np. śledź, makrela, węgorz, dorsz - tu witaminy D znajdziemy najwięcej;
  • jaja;
  • mleko;
  • oleje roślinne;
  • wątroba.

Warto mieć na uwadze, że źródła pokarmowe zaspokajają zapotrzebowanie na witaminę D w zaledwie 10%. 90% pochodzi ze wspomnianej już syntezy skórnej. Co więcej, regularne spożywanie ryb morskich w Polsce nie jest zbyt popularne, a to właśnie one są najbardziej wartościowym jej źródłem.

Witamina D - jak zażywać?

Dawkowanie witaminy D zależy w głównej mierze od wieku. Najmniejsze dawki powinny przyjmować noworodki i niemowlęta. Następnie dzieci i młodzież. Dawka dla osoby dorosłej to około 800 do 2000 jednostek. Po 65. roku życia suplementacja jest rekomendowana przez cały rok, a nie tylko w okresie od września do kwietnia. Dokładne wytyczne dotyczące dawkowania, znajdziemy na stronie apteki, np. wapteka.pl.

Choć witamina D jest niezwykle istotna dla naszego zdrowia, jej nadmiar także bywa szkodliwy. Może prowadzić do odkładania się wapnia, szczególnie w nerkach. Objawy przedawkowania są podobne, jak w przypadku zatrucia: mdłości, biegunki, brak apetytu, osłabienie i bóle głowy.


Żwirownia 1140 px
kocham Jarka